Friday, September 11, 2009

MUAR

Salam..

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

Sedo tak sedo dah 3 bulan berlalu sebagai warga Muar.


Yang menarik tentang Muar dah tentulah pertamanya disitu terletak sebuah Hospital yang telah berusia hampir 100 tahun (Since 1900); Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar. Menyelusuri hospital ini sedikit sebanyak kita akan digamit dengan permandangan bangunan-bangunan lama yang masih berdiri utuh memberi bakti kepada Warga Muar dan sekitarnya. Tambah menarik inilah satu-satunya Hospital Kerajaan yang ada title "Pakar".


Lagi tentang Muar, mungkin ramai akan bersetuju sekiranya Muar dijadikan Hub tempat makan se-Malaysia. Kalau pelawat-pelawat datang Pulau Pinang akan mencari Buah Pala, ke Terengganu mencari keropok leko, melangkah sahaja masuk ke Muar tidak lengkap hari tanpa menyantap asam pedas dan mee bandung muo. Saya sendiri biasa menerima rakan sejawat dari luar yang sering bertanya tentang makanan-makanan ini.


Pernahkah anda terfikir tenatang definisi 'Muar' itu sendiri. Perkataan Muar itu sangat dekat dengan Muara; yang mana orang dahulukala cuba mengambarkan betapa muara sungai Muar adalah yang terbaik di dunia. Percaya cakap saya, air sungai Muar bakal menampilkan sedikit ketakjuban kepada anda. Mungkin pagi hari anda akan melihat air yang keruh bersalut kelodak-kelodak tanah.. tapi petang hari anda akan dapat melihat kehijauan air seolah-olah anda sedang berada di perairan lautan. Anda juga boleh menyelusuri sepanjang Sungai Muar dengan perkhidmatan bot perlancong yang disediakan.

Orang-orang di Muar anda akan dapati penuh dengan rasa bertanggungjawab. Layanan mesra mereka pasti membuatkan anda terlupa anda sebenarnya hanyalah seorang pelawat. Pengalaman saya sendiri mendapat layanan dari orang kampung yang menyewakan rumah sehingga membuatkan saya sendiri tidak tahu cara untuk keluar menyewa rumah lain.. Komuniti disini anda akan dapati terdiri dari suku Jawa (say it rite.. JOWWO). Beri saya setahun untuk berintereaksi fasih dengan anda dalam loghat Jawa kerana saya sedang kearah itu (maaf saya sendiri juga tidak yakin). Untuk anda saya ajarkan 1 perkataan mesra untuk menyapa.. hey mat dhorrong-dhorrong.. (Mat duduk-duduk dulu)

Satu yang mungkin anda tidak pernah terfikir barangkali atau anda tidak sedar. Istimewanya Muar itu telah bertambah berlipat kali ganda lagi kerana terdapatnya 1 pembaharuan disana. Yang saya maksud adalah kerana adanya saya di Muar anda akan rasakan Muar itu sangat istimewa. Btol..btol..btol. Masih menafikan? cuba minta rakan anda menyebut "Muar".. Anda pasti akan teringatkan saya.. (Maaf, saya baru sahaja menduduki Ujian Sikologi JPA)

Sekian buat tatapan, sekadar berkongsi anda apa yang menarik di Muar.

4 comments:

sue said...

rajin haikal menulis...baguih ler...sama ngan nuha...kaksue dok reti sangat...

haikal said...

dok rajin gak kak.. Ikut mud je. ;)

Mas Izwatu Solehah said...

ya btol! I LOVE MUWO!!!!!!!!!

haikal said...

excited btol org muoo nih!!