Saturday, April 11, 2009

Bola Sepak Kita.

"Wei, berani 1 by 1 lah.. Jumpa wa kat sana nanti. @el#ka!!"

"*#@Ma*!!"

"Woii.. Si@! lu pehal"

"Bang tangkap gambar saya sekali.. nak jugak"
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Jujur aku katakan yang inilah pertama kali aku menyaksikan aksi pertengkaran antara 2 kelab penyokong yang agak ramai. Kalau nak ikutkan stadium bukanlah suatu yang baru bagi aku, tapi insiden provokasi melampau anatara penyokong Selangor dan Kelantan malam tadi agak menghiburkan secara fizikalnya.

Perbalahan malam tadi melibatkan sekumpulan penyokong yang aku anggarkan dalam 100 orang ditempat letak kereta setelah perlawanan tamat. Takde punca yang jelas tapi rasanya agak mudah untuk meramalkan semuanya kerana provokasi dari individu-individu tertentu.

Perbalahan ni akhirnya dileraikan oleh sekumpulan anggota Polis dan keadaan kembali tenang selepas 30 minit.

*Komen*

  1. Menghiburkan kerana provokasi melibatakan aksi bertikam lidah dan tidak ada mesej yang jelas yang ingin disampaikan. Rasa tidak puas hati diterjemahkan dengan perkataan makian dan carutan melampau. Sebab itu masalah tak selesai. Kedua-dua pihak sendiri tidak memahami apa masalah sebenar mereka sehingga mencetuskan pertengkaran.
  2. Kedua pihak mahukan pergaduahan atau dengan kata lain ingin menambahkan musuh. Lebih mengharukan musuh yang ingin dicipta adalah dari bangsa & agama sendiri (Melayu Islam).
  3. Apabila wartawan mengambil gambar, ada yang beria minta gambar mereka dirakamkan. Apa sebenarnya yang mereka cari. Perhatian atau publisiti murahan


1 comment:

Anonymous said...

tgok tak bola semalam?