Thursday, April 2, 2009

Jiran Cinaku..

Taman Jasa Ria, Kampung Batu Belah. Oh ye, ni nama taman rumah aku. Kampung batu belah pulak lokasinya. Takde nak promote pape pun. Juz nak flashback kisah jiran cinaku disini.

Taman ni terdapat cuma 40 buah rumah dengan 50% penghuni cina, 40 Melayu, dan 9% India. Jadi semua penududuk taman ni dikira sebagai jiran aku lah sebab masih termasuk dalam lingkungan 4o buah rumah. Taman ni pula asalnya adalah kebun getah, tempat aku cari biji getah untuk dilagakan waktu zaman sekolah dahulu. Kawasan perumahan ni dikelilingi oleh rumah kampung komuniti asal penduduk kampung batu belah.

Bila hari raya eid-fitr boleh dengar bebudak melayu sakan bakar mercun dan meriam besi. Standard la bebudak kampung. Tiang telefon mana yang derang ambik buat meriam pun aku tak pasti. Yang penting line telefon rumah aku masih ok sudahla.

Ada pernah jadi skali jiran cina belakang rumah aku pegi sound bebudak melayu ni. Lepas sound senyap kejab. Lepaih tu bunyi balik. Dah aku tengok bapak budak pun ada yang main. Ala, apa nak bising-bising kan? bila raya Gong Xi Fa Choi kita pulak kena sabar dengar lagi bingit mercun derang sampai kepagi.. Lagi mengharukan, pagi-pagi tengok penuh abu mercun atas kerta kita. Yang kurang best-nya lepas peristiwa ni, rumah jiran cinaku kena conteng pulak.

Apapun, amat payah untuk aku sendiri bergaul dengan jiran-jiran yang berbangsa cina disini. Jauh berbeza dengan suasana ketika aku dibesarkan dalam suasana kampung di Puchong dulu. Kalau dulu banyak kali gak main bola lawan team budak india dan kadang-kadang main baling duit dekat dinding dengan anak tokey kedai cina, tapi sekrang ruang tersebut dah agak terbatas. Ketara juga sebenarnya taraf hidup mempengaruhi nilai-nilai kemasyarakatan. Takpelah, tu cerita 14 tahun dulu.

Sepanjang pendudukan aku kat taman ni bukanya tak ada langsusng pergaulan dengan jiran cina. "Used to have one lah". Dulu sebelum dia berpindah depan rumah aku ni ada sorang jiran berbangsa cina yang memang peramah. Bila ada majlis atau hari raya dia akan datang rumah. Bila Gong Xi Fa Choi kami memang selalu dapat limau mandarin. Bila dia ada masalah kadang-kadang dia akan datang mengadu pada kami. Anak dia dua orang lelaki. Yang tua sekali bila tanya dia dah besa nak jadi apa? jawapan yang tak pernah berubah nak jadi 'gengster'.. kalau gengstarz takpe la lagi. Ntahla, dah tercapai belom cita-cita budak ni sekrang. Harap-harap kalau dah jadi bapak genster pun janganlah buat dajal kat aku pulak.. :)

Taman ini sendiri sepanjang pengetahuan aku tidak pernah diadakan aktiviti penduduk. Eh, pelik ke kalau tak ada? Dah tentulah tidak. Berapa banyak sangat persatuan berasaskan taman perumahan yang ada di Malaysia hari ini? Yang terbaru pun persatuan penduduk Bukit Antarabangsa. Itupun selepas tanah bukit seolah menghalau mereka keluar dari kawasan tersebut. Kat sini, nak tunggu camtu baru nak ada persatuan penduduk kot? Paling kurang pun kalau tidak ada persatuan penduduk, diadakan jugalah aktiviti-aktiviti bersama. Teringat waktu di Puchong dahulu, aku waktu tu darjah 5 pernah anjurkan hari sukan untuk kawan-kawan. Hadiah pemenang tu aku ambik dari barang-barang yang ada kat rumah masa tu macam pensil box, pemadam, pensil dan sebagainya. Harta along pun ada gak terambik gak rasanya. Sedekah jela long :)

Sebenarnya topic ni sedikit sebanyak nak meluahkan betapa payahnya mewujudkan hubungan antara penduduk di Malaysia. Hubungan Melayu sama Melayu pun kadang agak dingin inikan pula untuk mewujudkan hubungan antara bangsa-bangsa. Lagi mudah sebenarya menjalinkan hubungan antarabangsa. Kenapa tak percaya? Cuba tanya menteri luar Malaysia. Eh korang tak tau ke siapa menteri luar Malaysia? ish, nak interview masuk gomen baru nak hafal la ni. Ish3.

No comments: