Saturday, March 28, 2009

Main bola itu Judi?

5 April ni insya'Allah aku join pertandingan bolasepak 9 sebelah anjuran persatuan penduduk bukit sentosa.

Tapi yang menjadi masalah bagi aku ialah kena bayar yuran penyertaan. Bukan sebab takde duit nak bayar tapi sebab mengikut pembacaan aku terutamanya pandangan dari ustaz Zaharuddin yuran penyertaan tidak boleh digunakan untuk membeli hadiah. Ia dikira sebagai judi.

Rungsing jugak dibuatnya. Nama dah didaftarkan oleh Abang sepupuku (Abang Long). nak tarik diri macam tak best pulak. Tapi nak masuk pertandingan ni macam lagi tak best.

Jadi aku cuba juga melihat pandangan-pandangan ustaz lain seperti Ustaz mazlee malik (still waiting for his reply) dan cuba juga bertanya Kapten hafiz Firdaus (agak malang tak jumpa email beliau).

Kemudian terfikir juga nak menelefon penganjur pertandingan, nak tanya duit beli hadiah pertandingan dapat dari mana. kalau dari yuran peserta nak suruh derang consider balik (macam boleh je)..

Lepas dah macam nak putus asa je, jumpa balik link Ustaz Zaharuddin.. Memang hukumnya haram menggunakan wang penyertaan untuk membeli hadiah. Tapi rasanya aku baca tak habis. Apa yang dibolehkan menurut beliau ialah:

"Hadiah diambil daripada sebahagian yuran peserta sahaja, manakala yang lain digunakan untuk kegunaan pentadbiran pertandingan"

erm.. Alhamdulillah.. Good info. =)

2 comments:

Anonymous said...

sukses sukses

haikal said...

tenkque attrompet..