Saturday, March 7, 2009

A. Kugan dan Hospital Serdang



Kes A. Kugan.. Hampir 1 Malaysia sudah mengetahui tahanan lokap ni dilanyak teruk sebelum mayatnya diistihar sebagai kematian akibat paru-paru berair oleh pihak pentadbir Hospital Sedang. Kemudian menyusul bedah siasat kedua yang bercanggah dari hasil bedah siasat pertama. Menurut bedah siasat kedua, kematian mendiang adalah akibat daripada kegagalan buah pinggang (oleh pakar forensik di Pusat Perubatan Universiti Malaya).

Apa yang menarik minat aku? tindakan polis? punca kematian? Tidak.. Sebenarnya aku lebih berminat untuk mengenali Pakar Forensik yang telah menjalankan bedah siasat pertama di Hospital Serdang. Rasanya sudah lama semenjak kes ini menjadi bualan harian penduduk Malaysia aku cuba dapatkan informasi lanjut tetapi tidak berjaya. Muktahir kini barulah maklumat tersebut dihebahkan untuk pengetahuan umum.

Bukan apa, sekarang ni timbul pula isu baru. Ketua pengarah dan pakar forensik
Hospital Serdang yang terlibat akan didakwa di Makhamah atas tududhan memalsukan punca kematian. Sebelum ini tindakkan yang kita dengar dari pihak mendiang A. Kugan cuma melibatkan Polis Diraja malaysia. Jika ini berlaku pastinya pelbagai aspek akan diselidiki daripada SOP hinggalah kredibiliti pakar yang menjalankan bedah siasat, rekod dan saksi-saksi.

Bukan suatu yang pelik untuk aku selidiki maklumat ini. Sebabnya aku adalah salah seorang bekas pelatih (industrial training) di Jabatan Patologi Hospital Serdang. Hampir semua staf di Jabatan patologi sempat kukenali. Dari pegawai perubatan hinggalah kepada tukang bersih tandas disana. Aku juga pernah diberi ruang untuk mengikuti prosedur bedah siasat. Daripada proses klasifikasi kes yang melibatkan temuramah bersama ASP polis hinggalah kepada proses bedah siasat itu sendiri.

Dr. Abdul Karim. Pastinya orang yang cukup aku dan rakan pelatih lain kenali..

No comments: